Recytyre stuurt je elke maand een gratis sms: een herinnering om je bandenspanning te checken. Zo vergeet je het nooit meer. Abonneer je nu! Meer info

Gratis SMS service!

OK

3 redenen

Drie goede redenen om maandelijks je bandenspanning te controleren

1. Je rijdt veiliger

Banden met een foute spanning zorgen voor minder rijcomfort en een slechtere wegligging, en ze verhogen de remafstand. Ook het risico op slippen verhoogt. In extreme gevallen leidt het zelfs tot een klapband. Onbegrijpelijk dus dat amper 1 op 5 van de automobilisten elke maand de bandenspanning controleert. Met de juiste bandenspanning heb je meer grip en rij je echt een stuk veiliger!

2. Je helpt het milieu

Vergelijk een autoband oppompen gerust met een fietsband: met een goed opgepompte band moet je niet zo hard trappen en verbruik je minder energie. Als elke automobilist maandelijks zijn banden correct oppompt, besparen we samen 80 miljoen liter brandstof. In België alleen al! Goed voor 350 kiloton minder CO2-uitstoot. Straf, want wist je dat er voor zo’n vermindering van CO2-uitstoot normaal gezien 40.000 hectare bos nodig is? Dat is bijna 6% van de totale oppervlakte aan bos in België. Correcte bandenspanning zorgt ook voor minder snelle slijtage. Gevolg: je banden komen niet zo snel bij het afval terecht.

3. Je bespaart tot € 300 per jaar

Brandstofverbruik en slijtage voel je ook in je portemonnee. Is je bandenspanning 20% te laag? Reken dan op een kortere levensduur van liefst 25%. Is de spanning 30% te laag, dan gaat je band zelfs maar half zo lang mee. Zo zit je snel met nieuwe aankoopkosten. Bovendien verbruikt je wagen (of je moto/bromfiets) met goed opgepompte banden minder brandstof. Ook dat scheelt al gauw een pak euro’s.

6 grote tips van kleine experten

1. Meet je bandenspanning op koude banden.

- Dat wil zeggen dat je banden minstens 2 uur niet gereden hebben, of minder dan 3 km aan een gematigde snelheid.
- Heb je geen tijd om de banden te laten afkoelen en wil je ze toch oppompen? Voeg dan 0,3 bar toe aan de aanbevolen druk.
- Extra tips: meet regelmatig ook de spanning van je reservewiel. En laat nooit druk uit een warmgelopen band af.

2. Meet de profieldiepte.

- Bij het eerste gebruik heeft een standaard zomerband een profieldiepte van 8 mm. Dan begint de slijtage.
- Zolang het profiel 4 tot 5 mm is, mag je nog spreken van een ideale profieldiepte.
- Bij minder dan 3 mm wordt het gevaarlijk, zeker op een nat wegdek. Dan vergroot zowel de remafstand als de kans op een ongeval.
- Heeft je band een diepte van slechts 1,6 mm, dan wordt de kans op een ongeluk bij nat wegdek 3 keer zo groot.
Bovendien is 1,6 mm het wettelijke minimum in België en kan je beboet worden indien het minder is.
- En toch rijden er volgens recent onderzoek in België ongeveer 400.000 wagens rond met een profieldiepte van minder dan 1,6 mm.* Onverantwoord!
- Bij een diepte van 0,5 mm heb je zelfs 7 keer meer kans op een ongeluk!
* Cijfers van Pneuband, vermeld in een onderzoek van BIVV en Traxio, november 2016

3. Zo check je de slijtage van je banden.

De beste oplossing is bij je bandencentrale of garagist langsgaan. Zij zijn de specialisten met de juiste meetapparatuur. Maar je kan het ook zelf checken.

GOED: stop een muntstuk in een groef van het rolvlak en herhaal telkens bij andere groeven.

- Een stuk van 1 euro voor een zomerband. Zijn de sterren zichtbaar die in de rand gegraveerd zijn? Dan is het tijd om de band te vervangen.
- Een stuk van 2 euro voor een winterband. Steekt de zilverkleurige buitenrand buiten de groef uit, dan is de band versleten.
- Opgelet: een muntstuk is de makkelijkste manier, maar helemaal accuraat is het niet!

BETER: kijk naar de slijtindicator.

-Een slijtindicator is een rubberblokje van 1,6 mm dik. Normaal gesproken is dit onder in de lengtekanalen geplaatst.
Zodra dit rubberblokje op het rolvlak zichtbaar wordt, heeft de band de wettelijke slijtgrens bereikt en moet hij vervangen worden.
- Sommige merken doen net het omgekeerde: ze hebben een hogere slijtindicator. Zodra die indicator verdwijnt, moet je de band vervangen. Nog andere werken met cijfers als indicator.
- Hoe vind je zo’n slijtindicator op de band? Zoek op de zijwand van de band naar een van de volgende markeringen: het TWI (tread wear indicator) merkteken, het logo van het merk of een driehoek.
- Raak je er moeilijk uit? Vraag advies aan je bandenspecialist.

BEST: gebruik een dieptemaat.

- Een muntstuk en slijtindicator moeten het afleggen tegen de nauwkeurigheid van een dieptemaat.
- Een superhandig instrument – je vindt het tegen een klein prijsje bij autocentra of bandencentrales. Zo meet je de diepte van de groeven op diverse plekken van de band, overeenkomstig de regelgeving.

4. Vervang je banden tijdig.

Met name als:
- de profieldiepte minder dan 3 mm bedraagt – als het minder is dan 1,6 mm wordt het héél dringend
- het verschil tussen de diepte van de hoofdgroeven van twee banden op dezelfde as meer dan 5 mm bedraagt
- de band abnormale slijtage vertoont (bv. enkel slijtage in het midden of op de schouders van de band)
- de band beschadigd is, met barsten of sneden bijvoorbeeld
- de band niet voldoet aan de voorschriften van de autoconstructeur

5. Zomerbanden in de zomer, winterbanden in de winter.

- Als je in de zomer zou doorrijden met de zachtere winterbanden, dan slijt het rubber door de hoge temperaturen extra snel.
- En in de winter slijt het rubber van zomerbanden juist weer sneller, omdat het rubber hard wordt en hierdoor geen grip heeft. Tijdig wisselen dus!
- Belangrijk: in België zijn winterbanden niet wettelijk verplicht, maar in een aantal buurlanden dan weer wel. Logisch, want de winters zijn er vaak veel strenger. Denk eraan als je bv. op skireis naar het buitenland gaat.

6. Denk ecologisch: het bandenlabel op nieuwe banden helpt je hierbij.

- Sommigen noemen dit een ecolabel of energielabel, want de aanleiding om elke band een bandenlabel te geven, is het streven naar hogere energie-efficiëntie en dus kleinere milieu-impact.
- Aan de hand van dit label zie je hoe de band presteert op het vlak van rolweerstand (brandstofverbruik), grip op een nat wegdek (een betere grip staat voor een kortere remafstand, ook bij een nat wegdek) en geluidsproductie (extern rolgeluid).
- Net zoals bij een koelkast of wasmachine zijn er categorieën, waarbij A staat voor de beste prestatie en G voor de minst goede.
- Om de optimale band voor jouw wagen te kiezen, vraag je het best advies aan je bandenspecialist.

Zo eenvoudig is het

Je bandenspanning elke maand meten? Dat is supermakkelijk met een bandenspanningsmeter. Bekijk hier het instructiefilmpje en je ziet meteen hoe het moet. Opgelet: banden warmen op tijdens het rijden, waardoor de spanning stijgt. Zorg er dus voor dat je banden ‘koud’ zijn als je de spanning meet.

Wist je trouwens dat je in de meeste tankstations je banden gratis kan controleren en oppompen? Dat de optimale bandenspanning van een doorsnee wagen met normale banden tussen de 2 en 2,5 bar bedraagt? En dat niet alleen een lage bandenspanning negatieve gevolgen heeft?


Te hoge spanning is ook niet goed. De aanbevolen spanning van de fabrikant staat meestal duidelijk aangegeven op de zijkant van het portier van de chauffeur of op de brandstofklep. En als dat niet het geval is, vind je ze zeker in het instructieboekje van je wagen.

Opmerkelijk: hoe lager de temperatuur, hoe lager de gemeten bandenspanning. Daarom raden we aan om in de winter 0,2 bar extra druk toe te voegen.

Luister en win

De wedstrijd is afgelopen. Bedankt iedereen voor jullie enthousiaste deelname. En een dikke proficiat aan deze winnaars die elk voor € 1.000 gratis mogen tanken: Pierre Ghislain, Sylvie Amouroux, Olivier Colot, Jean-Michel Broers, Harold Herbots

Zij antwoordden juist op de hoofdvraag (geluid A is het geluid van een compressor om banden op te pompen) en wisten of benaderden het dichtst het correcte antwoord op de schiftingsvraag.







Test hier je kennis

Beantwoord de 5 vragen!

Wat weet jij over banden en bandenspanning? Test nu je kennis en doe mee aan onze quiz! Wil je goed voorbereid zijn op de quiz, ga dan even door deze site.

1. Welke impact heeft een band die 20% te laag is opgepompt op de levensduur van de band?




2. Wat is de ideale profieldiepte van een band?




3. De perfecte chauffeur kijkt elke maand keurig de bandenspanning van de wagen na. Maar hoeveel automobilisten doen dat effectief?




4. Elke autoband heeft een bandenlabel. Welke informatie staat er op dit zogenaamde energielabel?




5. Wat doet Recytyre?




Jouw score: /

Hartelijk dank voor je deelname!

En vergeet vooral niet elke maand je bandenspanning te checken. Je hebt intussen wel begrepen hoe belangrijk je banden zijn voor je veiligheid, het milieu en je portemonnee.

Schrijf hier in op de GRATIS SMS-service om maandelijks een herinnering te ontvangen.

Wil je er nog meer over weten, bekijk dan het onderzoek dat het BIVV en Recytyre voerden in 2016.

Deel je je resultaat alvast met je vrienden?


Grote mensen zijn losers

Wil je de video’s met onze schattige mopperende peuters opnieuw zien of

heb je de Recytyre-radiospot nog niet gehoord? Zeker doen hieronder.

En misschien kom je de andere campagnemiddelen wel tegen in jouw bandencentrale, bij je garagist of in je Q8 tankstation.


Onderzoek

Banden en veiligheid: besef is er, correct gedrag nog niet.

Recent onderzoek* van Recytyre in samenwerking met het BIVV leverde enkele interessante conclusies op.

Een eerste opvallend aspect is de beperkte kennis van de automobilist over zijn banden. Enkele resultaten ter illustratie:

- De helft weet nog steeds niet wat de optimale bandenspanning is.

- Bijna 8 op de 10 Belgen heeft geen idee wat de aanduidingen op de banden betekenen over het draagvermogen en de snelheidsindex.

- Drie op 4 Belgen kennen het bandenlabel niet. Slechts 1 op 3 beseft dat de wettelijke minimale profieldiepte 1,6 mm is. Nochtans dreigt er bij die profieldiepte acuut gevaar, zeker bij nat wegdek!

- De helft van de chauffeurs die niet vaak met de wagen rijdt, vindt het niet nodig om de banden regelmatig te (laten) controleren. En als ze dat al doen, beseft slechts 55% dat het fout is om de bandenspanning na het rijden te meten i.p.v. ervoor.

Ondanks die magere kennis, zijn meer dan 1 op 4 Belgen van mening dat versleten banden de oorzaak zijn van een ongeval. Bovendien beseft 80% van de automobilisten dat het gevaarlijk is om met versleten banden rond te rijden.

Er is dus wel een ‘sense of urgency’ over het belang voor de veiligheid. Mensen kennen de risico’s, maar handelen er niet naar of rekenen teveel op anderen, met name op de garagist. Enkele treffende voorbeelden:

- 1 op 3 bestuurders controleert zelf zijn banden niet.

- De helft checkt de slijtage van de banden niet zelf.

- En bijna 2 op 3 meet de profieldiepte niet zelf.

- Kortom, inzake correct gedrag zijn we er nog niet helemaal.

Bekijk hier de resultaten in één oogopslag. Of lees hier meer in ons persbericht.

* online enquête rond banden en verkeersveiligheid, BIVV, 2016

Over Recytyre

 

Recytyre organiseert en stuurt de milieuverantwoorde inzameling en recyclage van de afvalbanden in België. Daarvoor werkt de organisatie samen met de verschillende overheden en met heel wat andere partners: de bandenfabrikanten, inzamelpunten zoals bandencentrales, autodealers, garages …

Meer weten? Kijk op recytyre.be.